Ton van Dalen

Ton van Dalen

Geboren in 1950 te Dordrecht
Woont en werkt in Dordrecht

Opgeleid aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam
1968 -1973, afdeling Tekenen, Schilderen en Ontwerpen.

Doceerde van 1983 tot 2004 aan de Willem de Kooning academie te Rotterdam en
van 1998 tot 2015 onderwijsmanager aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

Curator en begeleider project kunst in de openbare ruimte met studenten van de
Willem de Kooningacademie Rotterdam en Het DaVinci college Dordrecht van 2016 tot 2017

Won de Picturaprijs in 2007

 

 

Tentoonstellingen

2022
Pictura, Salon der leden (groep) Dordrecht

2019
Ina’s Paintings, Pictura Dordrecht (groep)

2018
De plint, tijdelijk project in de openbare ruimte
Museumstraat Dordrecht (groep)

The Attic, solopresentatie atelier
Dordrecht

2017
The End….., Galerie 180
Dordrecht

Ladenkast project, Galerie Phoebus
Rotterdam

2015
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2015
Plaatsing object L’Ombre Portée in het DaVinci College
Dordrecht

2014
Twee honderd jaar schilderkunst, (groep)
Pictura Dordrecht

Via Via, Kunstverein, (groep)
Recklinghausen

2013
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2012
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2011
A Twist of Fate, (solo) in de grote zalen Pictura
Dordrecht

2010
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2009
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2008
Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2007
Disturbed Symmetry, (solo) tekeningen,
3e zaal Pictura
Dordrecht

Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2006
De Einder, Nationaal Museum, (groep)
Andorra, la Vella

Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2005
De Einder, beeldenroute Dordtsche Biesbosch (groep)
Dordrecht

De Einder, Centre Culturele d’ Andorra (groep)
Parijs

Pictura Salon (groep)
Dordrecht

2004
De Einder, beeldenroute, Montségur (groep)
Frankrijk

Tentoonstelling Centre Cat’ Art, (groep)
Saint Colombe, Frankrijk

Kruiend ijs, tijdelijke installatie (groep)
Dordrecht

Ledententoonstelling Pictura (groep)
Dordrecht

2003
Ledententoonstelling Pictura
Dordrecht

2002
Ledententoonstelling Pictura
Dordrecht

2001
Mareado, beeldenroute
Vlaardingen

Ledententoonstelling Pictura
Dordrecht

2000
Ledententoonstelling Pictura
Dordrecht

 

 

Publicaties

2014 200 jaar schilderkunst, Pictura bulletin, Gaby van der Zee
2011 Hollands licht, lucht, vrijheid en het lot, Pictura bulletin, interview met Wil Boesten
2010  Beelden, tijdschrift voor beeldhouwkunst, artikel over Ars Celare Artem door Els Vegter
2006 De Einder, Horitzo,  Dordrecht
2001 Mareado, tekst Hans Boersma, Vlaardingen
1998 North sea, Black sea, Varna Bulgarije
1998 Kunst in ’t park, park Buitenoord, Barendrecht
1997 Mitano, Centrum voor Beeldende Kunst, Dordrecht
1997 Kruispunt, themanummer egoliteratuur met tien schetsbladen, Brugge
1996 Dordrecht Tunnelsyndroom, Dordrecht
1995 Beeldende kunstprojecten Cultuurjaar, Adriaan Rees, Dordrecht
1995 Putjes in de dijk, met tekst van Gert van Engelen, Dordrecht
1992 Beelden in Dordrecht en omstreken 1982 – 1992, CBK Dordrecht
1995 Leegstaande Locaties, met tekst van G.Taken, Gouda
1989 360o , Beelden van vuur, Mitano Dordrecht
1988 Ligt de Tuin van Akademos in de buurt van Hoek van Holland, een briefwisseling naar idee van Hannes Postma

 

 

Korte beschrijving van het werk

Aanvankelijk waren het schilderen en de grafiek de uitdrukkingsmiddelen van Ton van Dalen. Gedachten over de plaats van de kunstenaar leidden tot een aantal experimenten zoals “De Hoek van Hollandsche School” een gefingeerde schilderschool, bestaande uit vrienden en hun voormalige docent, waarbij ideeën over originaliteit, individualiteit en invloed centraal stonden.

Gaandeweg had van Dalen de behoefte het medium schilderen te verruilen voor een ruimer arsenaal aan beeldende middelen. In de 80e en 90e jaren komt de nadruk te liggen op, uit meerdere elementen samengestelde, constructies. Associatief Constructivisme noemde van Dalen deze werken. Een term even toepasselijk als paradoxaal. Aanleidingen buiten de kunst en de klassieke avant-garde opvatting dat je een vorm zoekt bij een idee, nopen hem bij ieder werk zijn taal opnieuw te definiëren. Dit heeft geleid tot het gebruik van een veelheid van media en technieken en zo het risico vermijdend zich ergens in te bekwamen.

Naast zijn “atelierwerk” heeft hij zich met enige regelmaat beziggehouden met ingrepen op, toevoegingen aan of voetnoten bij de publieke ruimte, buitenruimten of specifieke locaties. Soms was de aanleiding een vraag dan weer een fascinatie voor een plek. Niet zelden speelden daarbij herinneringen, gedeelde of heel individuele, een belangrijke rol. Dit leidde soms tot interactieve werken waarbij de beleving van de beschouwer (deelnemer) het werk completeerde.

De thema’s in het werk zijn reflecties op het dagelijks leven en de wereld waarin we ons bevinden. Soms ontstaat een werk uit boosheid, irritatie soms uit verwondering. Vanaf de aanvang van het nieuwe millennium zoekt hij de idylle in de natuur om erachter te komen dat ook daar de wreedheid de overhand heeft.

×
Titel
Pictura PlingPlong
Techniek
Performance / muziekuitvoering
Materiaal
Piano, water, attributen en stem
Oplage
Nvt
Jaar
1993
Afmeting
Nvt
Beschrijving
Compositie van Casper van Nugteren op basis van geluidsopnamen van lekkend water in de zalen van Pictura. Uitgevoerd samen met Eddie Boogert op piano.
Publicatie
Nvt
Opmerking
Onderdeel van de tentoonstelling The Two Ceilings Project